HOME | LOGIN | 구)진보평론 홈페이지 가기| 이론지 보러가기  
 
특집·기획
좁쌀 한 알 장일순 선생의 삶과 사상
리영희의 유산: 계몽적 지성의 의의와 경계 긋기
민중사건의 증언: 안병무의 민중신학
탈냉전의 선지자, 문익환 통일사상의 현재성
박현채의 민족경제론: 민족의 미학화를 넘어
 
쟁점
‘진보 재편(결집)’ 논의를 보는 불편한 시선
<국제시장>, 혹은 어떤 가족 영웅의 뭉클한 도착…
교육노동운동, 성찰과 전망
전교조운동의 성찰과 전망: 하성환의 ‘교육노동운…
전교조 운동 노선에 대한 비판적 제언
 
정세·시평
‘존엄과 안전’을 새로 쓰자: 4·16 인권선언운동에…
첫 발 뗀 민주노총 2015년 총파업: 박근혜 정부의 노…
특별법 이후, 4.16 운동으로 다시 한걸음
민주노조운동의 새 지평이 열리기를 기대한다:
다시 함께 광화문으로 걸어야겠다: 세월호참사와 분…
 
국제
“샤를리 엡도” 테러 사건을 둘러싼 쟁점들
분리된 팔레스타인, 독립의 길목의 장애물
우크라이나 사태에 대한 비판적 재해석과 한반도에 …
2014 유럽의회 선거와 좌파의 대응
미 연준의 자산 매입 축소와 신흥국의 금융시장 불안…
 
발언대
통합진보당 해산 이유와 교훈: 싸워야 할 때 싸워야 …
밀양을 말하다: 옴니버스 영화 <밀양, 반가운 손님…
수서발 KTX 노선 분할 민영화와 정부조달협정 개정은 …
한국연구재단 공모 사업의 문제점과 개선 방안에 대…
공단조직화를 위한 모색, 새로운 가능성: 서울디지털…
 
일반논문
가사노동자 노동주체와 노동성격 변화
정치적 주체화란 무엇인가? 푸코, 랑시에르, 발리바…
한국 성소수자 운동과 제도화의 역설
‘영원한 미생未生’만을 위한 노동 공간: 30-40대 직…
우파적 감성과의 사상사적 대결: 오에 겐자부로의 “…
 
기획연재
계급투쟁에서 경쟁협조주의로
푸리에의 <사랑의 신세계>
국가와 폭력
자본: 정치경제학 비판 3권 서평
모든 정당을 없애야 하는 이유
 
현대 정치경제학 비판
캔커피의 진정한 가격은 얼마인가?: 내재적 가치와 …
완전경쟁’이라는 실현 불가능한 꿈
순환론과 동어반복: 수요-공급이론은 가격의 결정을 …
시장경제와 자본주의: 우리는 어떤 세계에 살고 있는…
 
소수자이야기
청소년성매매 어떻게 볼 것인가
같은 바다, 다른 사람, 상처는 아문 적이 없었다
거지와 국가
군대와 동성애: 로맨스, 폭력, 범죄화, 그리고 시민권
장애인도 지역사회에서 살고 싶다: 장애인 탈시설자…
 
다시읽기
자본주의와 주술(화)의 관계: 막스 베버와 발터 벤야…
‘비정상의 정상화’를 의문시하기: ‘포스트 민주…
이윤율의 경제학’에서 ‘소득의 정치학’으로?: G. …
"대표의 개념"과 "선거는 민주적인가": 정치적 대표와…
"증여론"과 "세계사의 구조": 순수증여의 존재론
 
남성이 읽는 페미니즘 고전
성의 정치경제학과 섹슈얼리티의 정치학
'소수자의 리액션’ 혹은 울프식의 ‘뼈 있는 수…
잉여의 시대-타자의 삶
책임 담론이 책임질 수 없는 것
객관성과 중립성의 신화 부수기: 페미니즘 지식이론
 
서평
프레카리아트의 호명과 그 이후
‘나’의 인권이 아닌 우리들의 ‘인권들’
표준화를 거부하는 사람들(소수자들의 삶과 문학 )
비판과 운동의 맑스주의 형성사("탈정치의 정치학")
신자유주의는 미래를 수탈한다(홍석만 송명관의 부…
 
기타
일곡유인호학술상(인권과 인권들) 수상소감 및 심사…
제7회 일곡 유인호 학술상 수상소감문 및 심사의 변
최진석 비판: 자유인가 무책임인가, 경계와 교차로에…
24시간 사회의 이면:
홉스봄을 읽으며, 홉스봄을 추모한다
 
 
 
  기획연재
 
작성일 : 13-06-27 16:54
계급투쟁에서 경쟁협조주의로
 글쓴이 : 프랑크 데페
조회 : 4,223  

기획진보평론 56호 기획번역


글쓴이 : 프랑크 데페(Frank Deppe)
(볼프강 아벤트로트(Wolfgang Abendroth)의 마부르크(Marburg) 학파의 일원으로 마부르크 대학교 정치학과 교수였다. 지금은 로자 룩셈부르크 재단(Rosa-Luxemburg- Stiftung) 대표단이고, 노동자운동과 노조운동의 급진화를 위한 강의와 저술 활동을 하고 있다(




계급투쟁에서 경쟁협조주의로:

노동조합의 거대한 변형



예전에 거대했던 프랑스와 이탈리아 공산당이 그런 것처럼
, 정치적 계급조직, 즉 프롤레타리아 정당은 20세기의 마지막 사반세기(四半世紀)에 깊은 위기에 빠졌거나 실질적으로 해소되었다. 이에 비해, 최소한 노동자계급 유권자와 여전히 일정한 관계를 가지고 있는 사회민주당들은 시장근본적인 신자유주의의 대리인으로 변했다(새로운 노동당[New Labour], 블레어-슈뢰더-문서[Blair-Schröder-Papier] 참조). 이러한 상황에 대항해서 노조는 정치조직을 대신해 정치공간에서 자율적으로 행동할 수 없었고 지금도 그렇다. 노선-직업-부문연합 혹은 직업-부문연합으로 구성된 노조는 또한 일반적으로 임금노동자 이해의 정치적이고 직업적인 파편화를 반영한다.

독일연방공화국에서 파시즘과 전쟁 이후의 노조의 재건은 독일노조연합(DGB)의 지붕 아래로 산업별단체들이 결합한 것과 통합노조(Einheitsgewerkschaft)를 채택한 것으로 특징지어진다. 독일노조연합의 건설과 더불어 동시에 단체협약정책(Tarifpolitik)에 대한 관할권과 재정권이 단위노조(Einzelgewerkschaften)에 남아있었기 때문에, 독일노조연합은 처음부터 약했다. 가령 공동결정(Mitbestimmung)과 사업장기본법(Betriebsverfassung)에 주력한 1950년대 초, 그리고 사회정치적 개혁을 둘러싼 논쟁에서 독일노조연합과 그 대표자들이 공론장에서 전체 노조운동의 대변인으로 인정되었던 1970년대와 같은 기간이 있었음에도 불구하고 말이다. 독일노조연합 내부의 힘은 항상 (그리고 점점 더) 큰 단위노조로 집중되었다.

1990년대 초 이래 독일노조연합은 추가적으로 그 조직구조, 자금력, 정치적 중요성에서 체계적으로 파괴되었다. 그러는 사이, 이러한 상황을 비판하고 독일노조연합의 정치적 강화를 위해 전력투구한 사람들은 법무 부서를 합류시킨 두서(頭書)-독일노조연합(Briefkopf-DGB)으로의 독일노조연합의 길을……숙명적인 것으로간주했다. 그들이역설적으로다시 일반노조(allgemeine Gewerkschaft)”로 끝날 수 있을 노조연합들의 폭넓은 결합을 숙명적인 것으로간주한 것과 마찬가지로 말이다.

그러나 독일노조연합에 속한 노조들도 마찬가지로 신자유주의 시대에 힘과 영향력을 잃었다. 하인츠 클룬커(Heinz Kluncker)가 대표였던 공공서비스-수송-교통노조(ÖTV)1980년대에 들어와서까지 매우 강력한 조직으로 간주되었다. 왜냐하면 이 노조는 청소노동자 혹은 전차와 버스 운전사의 파업을 통해 단체협약쟁의와 노동쟁의에서 재빨리 지방자치단체 고용주에게 커다란 압력을 가할 수 있었기 때문이다. 그러나 그러는 사이, 거의 모든 시와 지방자치단체는 쓰레기 수거 및 공공대중교통(ÖPNV)의 일부를 완전히 혹은 부분적으로 외부에 위탁하고 사유화하는 것으로 입장을 바꾸었다. 따라서 연합서비스노조(Verdi)는 공공서비스-수송-교통노조가 이전에 지방자체단체의 공기업(Stadtwerke)과 교통회사가 가졌던 조직력을 이러한 사기업에서는 확보하지 못했고, 최근에 끝까지 싸웠던 수많은 파업에서 단지 제한적으로만 그러한 낡은 무기를 사용할 수 있었다.

동시에 새로운 거대한 변형”(칼 폴라니[Karl Polanyi])과 무엇보다 독일통일을 통한 새로운 도전을 고려할 때, 상대적으로 독일 노조들이 자기 지위를 성공적으로 유지했다는 것이 증명된다. 여기서 특히 단체협약체계, 사업장기본법, 공동결정법을 핵심으로 하는 산업관계체계의 제도들의 안정성이 두드러진다. 연방노동법원(BAG)의 판결은 1982년과 1998년 사이인 헬무트 콜(Helmut Kohl) 총리와 그의 보수적-자유주의적 정부의 시대에도 극적으로 변하지는 않았다. 오히려 계급 사이의 사회적 타협의 노선은 계속 추구되었다. 즉 사업장기본법과 사업장평의회의 역할을 통한 노조의 힘에 대한 법적, 제도적 보장은 문제시되지 않았다. 반면 동시에 노조의 힘의 다른 원천인 노조의 조직적이고 구조적-경제적인 힘은 명백하게 제한되었다.

따라서 사업장평의회는 기업화(Verbetrieblichung)”라는 노조의 자기이해와 정책 때문에 평가절상 되었다. 단체협약정책의 평가절하 때문에, 그리고 자본주의비판에 대한 포기가 증대했기 때문에, 노조는 점점 기업성과에 의존하게 되거나, 기업성과를 위한 아들-역할(Junior-Rolle)을 맡게 되었다. 이러한 기업성과는 지구적 경쟁상황을 고려한 전략을 추구하게 했고, 여기서 점점 사업장의 이해대변집단(Interessenvertretungen)과 노조의 협력이 기대되었다 (“경쟁협조주의[Wettbewerbskorporatismus]”). 그래서 예를 들어, 2011년에 물러난 뤼쎌하임(Rüsselsheim)에 있는 오펠사(Opel)의 전체사업장평의회 대표이자 유럽사업장평의회 대표였고, 동시에 감독위원회 부대표였던 클라우스 프란츠(Klaus Franz)는 인원감축, 공장폐쇄, 비용절감을 스스로 제안함으로써, 강력한 위기관리자이자 공동관리자로 유명해졌다. 다르게 보면, 오펠과 그의 동료의 일자리의 구원자로 유명해졌다. 그는 마오주의적 혁명가로서 1970년대 중반 공장에 들어왔다. 그러나 이전에 혁명가였던 많은 사람들처럼 그는 녹색당 지지로 돌아섰다. 결국 오펠의 동료들은 미국 디트로이트(Detroit)에 있는 제너럴 모터스(General Motors)의 경영진이 매상고와 이윤을 근거로, 또한 기업의 지구적 전략의 틀에서 결정을 내린다는 것을 반복해서 경험해야만 했다.

  :namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

노조정책의 기업화

 

클라우스 프란츠의 역할은 공동관리(Co-Management) 정책의 완전한 양가성을 명백히 드러낸다. 사업장의 동료들은 그들의 일자리를 유지하길 희망했다. 그 대신 그들은 비용을 줄이기 위해 임금, 노동시간, 노동강도에서 양보할 준비가 되어 있었다. 그들은 또한 다른 곳, 가령 보쿰(Bochum)이나 벨기에 안트베르펜(Antwerpen)에 있는 사업장에서 노동자를 대량해고 하거나, 사업장을 완전히 폐쇄하는 것을 받아들였다. 금속산별노조(IG Metall) 내에서는 강력한 사업장평의회들이 클라우스 프란츠처럼 항상 자기조직 내부의 좌파와 거리를 두는 보수적 역할을 담당했다. 물론 언론은 이 역할을 책임감 있는 현대화론자(Modernisierer)”의 정책으로 칭찬했다. 이러한 정책의 비극은 그것이 개개의 성공을 달성할 수 있었고, 사업장의 동료들을 해고와 사회적 몰락으로부터 일시적으로는 보호했으나, 결과적으로 콘체른(Konzern, 기업결합)의 권력에 굴복했으며, 노조의 약화를 막은 것이 아니라 심화시켰다는 것에 있다. 왜냐하면 이 정책은 최종심급에서 기업성과의 호의에 의존하게 되기 때문이다.

강한 노조는 강한 (전체)사업장평의회의 대변을 통해, 자본 측 및 국가를 통한 보상을 고려할 수 있었다. 그럼에도 이러한 관계도 결국 사회경제적 발전에 의존했다. 그 관계는 특히 위기기간에 시련을 겪었다. 그리고 그러한 교환은 공동관리자가 전체종업원 내의 급진적 경향을 통제할 수 있는 한에서만 기능했다.

사회학자 토마스 하이페터(Thomas Haipeter)는 이러한 변화의 전체적인 경향을 매우 잘 요약했다. “독일의 산업관계체계, 1990년대에 들어서까지 안정적이고 변화능력이 있었던 독일의 조정된 시장경제의 토대는 십여 년 전부터 침식경향이 있었다. 사업장평의회의 공동결정과 권역단체협약(Flächentarifverträge)은 의미가 상실되었거나, 최소한 그 의미가 지속적으로 변화했다. 그리고 노동시장관계단체들(Arbeitsmarktver- bände)의 조직력은 현저하게 약해졌다. 권역단체협약의 유효범위는 줄어들었다. 단체협약의 유보조항(Öffnungsklauseln)으로 인해 단체협약의 최소기준으로부터의 이탈이 가능하게 됐다. 사업장평의회는 양보압력으로 인해 기업과 동맹을 맺는데 이르렀다. 그리고 부문들 간의 노동규정(Arbeitsnormen)의 단일화가 더 약화되어서, 결국 단체협약경쟁(Tarifkonkurrenz)이 촉진되었다.” 그 때문에 독일노조연합의 경제사회과학연구소(WSI)의 라인하르트 비스핀크(Reinhard Bispinck)는 단체협약정책적으로 볼 때 2001년과 2011년 사이를 잃어버린 십년이라고 불렀다. 단체협약을 통해 규정된 소득(Tarifeinkommen)은 이 기간에 연평균 0,6% 올랐다. “이에 반해 실제로 지불된 노동자당 월 총임금은……실질적으로 2,9% 낮아졌다.……따라서 단체협약체결은 실제로 지불된 총임금(Effektivverdienste)에 제한적으로 영향을 미쳤을 뿐이었다. 전체적으로 이윤-재산소득(Gewinn- und Vermögenseinkommen)과 노동소득의 격차가 크게 벌어졌다.”

수출산업 대 서비스부문

 

더 자세히 고찰하면, 아주 차별화된 그림이 그려진다. 수출지향 산업영역에서 노조의 지위는 여전히 강력하다. 그리고 거기에서는 또한 피고용인과 노조원을 만족시키는 성과가 단체협약정책의 핵심업무로 반복적으로 추구된다. (반면 좌파 경제학자들은 그것이 불충분하다고 비판한다.) 그러나 건설부문, 호텔, 요식업과 같은 부문에서 그리고 특히 노조가 약한 서비스부문에서 성과는 뒤처졌다.

결국 공공서비스 영역에서 탈국유화(Entstaatlichung)” 정책이 시행되고 부채축소가 우선시됨으로써, 연합서비스노조, 교육학문노조(GEW), 경찰노조(GdP)의 단체협약정책은 거대한 저항에 부딪혔다. 결과적으로 국가공무원의 소득은 점점 더 분명하게, 예를 들어 금속가공산업과 전자산업의 피고용인의 소득보다 뒤처졌다. 따라서 개별적인 지점에서의 노조의 강함은 경영정책적이고 단체협약정책적인 지대에서 확산되는 미지의 영역(weiße Flecken)”과 조응한다. 그러나 또한 사회정책적인 지대에서, 개별적인 지점에서의 노조의 강함은 구동독 지역에 존재하고 점점 더 구서독의 구산업 위기지역에 존재하는 하르츠(Hartz)-IV 수급자와 실업자의 확산과 조응한다. 여기에서 노조조직과 이해대변집단은 전혀 역할을 하지 못하거나, 수세적으로 대응했다.

다시 말해서, 사업장과 부문에서의 노조의 힘은 전체적인 경제적-사회적-정치적 지평에서 노조의 힘의 침식의 심화와 모순되지 않는다. 이로부터 인지의 왜곡이 발생한다. 이 왜곡은다시 큰 소득격차와 임금격차와 관련된수출지향 산업부문에서의 노조의 활동조건과 공공서비스와 민간서비스에서의 노조의 활동조건의 폭넓은 격차와 조응한다. 물론 아직 상대적으로 강한 노조가 있는 영역과 사업장에서도 심각한 변화가 일어났다. 노조정책의 기업화는 사업장평의회의 평가절상 및 경영진과의 입지제휴(Standortpakte)”에 대한 사업장평의회의 참여만을 의미하는 것이 아니다. 그것은 또한 유보조항을 통한 단체협약(Tarifvertrag) 규정의 완화를 의미한다. 이 유보조항은 사업장의 개별규정을 가능하게 하고, 이때 가령 단체협상에서 체결된 임금과 노동시간 규정을 어기는 것을 또한 가능하게 한다.

노동시간규제의 유연화는 오늘날 금속가공산업과 자동차산업에서 독일 생산입지의 가장 중요한 경쟁력의 하나로 간주된다. 금속산별노조 바덴-뷔르템베르크(Baden-Württemberg) 지부가 2004년 체결한 소위 포르츠하임(Pforzheim) 단체협약통제된 분권화(Dezentralisierung)의 적용영역을, 고용의 구축과 보장을 다루는 경우와 경쟁력, 투자조건, 혁신조건의 개선을 다루는 모든 경우로확대했다. 또한 금속산별노조의 약화는 특히 “‘부정한 협력의 의미에서, 기업에서 구성원과 사업장평의회가 함께 권역단체협약 기준을 준수하는 대신 기업성과를 옹호할때 표현된다. 결국 그러는 사이, 소위 핵심종업원에게서조차 그들의 일자리가 위기로부터 보호될 것이라는 믿음은 흔들리게 되었다.

 

 

사회적 경험의 파편화

 

사회적 경험의 파편화 및 노동자계급의 다양한 분파 사이의 상이한 노동경험은 이례적인 것이 아니다. 반면 분파적 특수이해, 개인적 혹은 지역적 특수이해를 넘어선 계급의 통일은 정치적 과정에서 구성된다. 정치조직과 노조조직이 재분배문제 혹은 민주주의의 존립의 문제에 주력하면서, 보편적 계급이해를 호소하고 사람들을 동원할 수 있는 그러한 정치적 과정 말이다. 그러한 기간에, 예를 들어 파시즘과 전쟁에 대항한 투쟁의 기간에, 계급의 통일전선(Einheitsfront)” 혹은 인민전선(Volksfront)”이라는 정식이 자신의 정치적 힘을 획득한다.

이에 반해 거대한 변형의 시기에는, 포드주의에 특징적인 노동자계급의 구조의 침식이 일어난다. 그리고 동시에 계급의 재구성이 일어난다. 여기서 큰 경제부문들(산업과 서비스) 사이의 차이가 더 커지고, 동시에 내적 위계화가 극도로 확대된다. 이 위계화는 자신을 중산층으로 간주하는 노동자계급의 상층과 이주민이 높은 비율을 차지하는 프레카리아트(Prekariat)의 새로운 하층 및 빈민가의 새로운 하층 사이에 존재한다.

이러한 변화와 결합된 노조의 힘의 침식은 파업통계에도 반영된다. 거의 모든 발전된 자본주의 국가에서 1970년대 이래로 파업의 빈도, 강도, 참여는 지속적으로 후퇴했다. 특히 1970년대 (그리고 이미 이전에도) 가장 빈번하게 파업이 일어났던 국가(프랑스, 이탈리아, 스페인, 영국)에서 그랬다. 이에 반해 독일은 일본, 네덜란드, 오스트리아, 스위스와 더불어, 특히 2000년 이래로 파업의 크기와 빈도가공식통계에 의하면다시 한 번 쇠퇴한 그런 나라에 속한다. 켈리(Kelly)와 하만(Hamann)2000년과 2008년 사이 유럽에서 일어난 38건의 총파업을 조사했다. 그리스가 가장 빈번히 총파업을 했고, 이탈리아, 프랑스, 벨기에, 스페인이 그 뒤를 이었다. 이에 반해 독일은 덴마크, 핀란드, 아일랜드, 스웨덴, 영국과 더불어, 같은 기간에 어떠한 총파업도 일어나지 않은 나라이다.

이러한 비교에서, 독일에서의 파업은 연방노동법원의 판결 때문에, 그리고 예를 들어 중재협정(Schlichtungsabkommen)과 같은 단체협약 당사자 간의 협정 때문에, 최후수단(ultima ratio)으로서만 인정된다는 점을 분명히 고려해야 한다. 그러나 실제로는 파업과 파업자의 수, 따라서 소위 불법파업(Wilder Streik)의 수는 통계보다 더 높다.

동시에 파업행위는 2000년 이래로 금속산업(과 금속산별노조)에서 서비스영역으로 점점 더 이동해 갔다. 그래서 노동쟁의의 3차산업화(Tertiarisierung)”라는 말이 등장했다. 산산조각 난 단체협약 지형, 그리고 단체협약회피(Tarifflucht), 단체협약을 체결하는 것에 대한 다수 기업의 거부는 소위 시가전(市街戰)이 증가된 본질적인 이유이다. 동시에독일노조연합 밖에서자신의 정당성을 특히 공격적인 파업행위를 통해 증명해야 하는 직업별 노조(berufsständisch orientierte Gewerkschaften)가 만들어졌다. 마부르크 연맹(Marburger Bund), 항공관제사 노조, 기관사 노조가 여기에 해당한다. 결국 유럽에서 1980년 이래로 총파업의 수는 명백히 증가한 반면, 임금과 노동시간에 대한 전통적인 노동쟁의의 빈도는 감소했다.

여기서 한편으로 핵심영역에서의 노조의 이해대변의 약화가 나타나고, 다른 한편으로사회국가의 파괴, 연금체계의 해체, 우편, 철도, 통신의 사유화라는정부의 신자유주의적 정책에 대항해 저항해야 할 필요성이 나타난다.

 

 

신자유주의와 노조의 대답

 

따라서 지난 20년이 흐르는 동안에, 독일에서 노조의 지형은 극적으로 변했다. 독일노조연합에 속한 노조원의 수가 독일통일로 인해 1980년대 초 약 8백만에서 1990년대 초 12백만 수준으로 늘기는 했다. 그러나 그 후 몰락이 시작됐다. 우선 그 수는 2000년으로 진입할 무렵 8백만으로 떨어졌고, 결국 2011년 거의 6백만으로 떨어졌다. 그래서 국제적으로 매우 부유한 것으로 자주 간주되었던 독일 노조들의 재정적 수입이 감소했다. 비용감소는 인원감축, 내부 합리화를 뜻했고, 권역단체협약의 권역(Fläche), 운영지원(Betriebsbetreuung), 정치적 장()으로부터의 철수를 의미했다. 특히 독일노조연합의 직원과 비서의 수가 줄었다.

1990년대 이래로이러한 과정의 결과로서독일노조연합 소속 노조들은 통합을 거쳐 재조직되었다. 1990년대 말 여전히 12개의 단위노조가 있었다면, 그 수는 8개 단위노조로 줄었다. 그 중에서 이미 1980년대부터 화학산별노조는 광업산별노조와 가죽노조와 함께 광업-화학-에너지산별노조(IGBCE), 건설-광물산별노조는 원예-농업노조와 함께 건설산별노조(IG BAU), 인쇄-종이산별노조는 예술노조와 함께 미디어산별노조(IG Medien)로 통합되었다. 목재-합성수지노조는 금속산별노조로 흡수되었다. 이전에 독일철도노조(GdED)였던 수송노조(Transnet)와 독일공무원연합의 조직인 교통노조(GDBA)는 철도-교통노조(EVG)로 통합되었다. 이전에 독립적이었던 5개의 단위노조가 결합하여 2001년 연합서비스노조가 창립되었다. 1999년에 여전히 15십만의 조합원이 있었던 강력한 공공서비스-수송-교통노조, 상업-은행-보험노조(HBV), 독일체신노조(DPG), 미디어산별노조가 결합했다. 독일노조연합에 가입하지 않았고 1999년에 약 462천의 조합원이 있었던 독일사무직노조(DAG)도 결합했다. 통합시점 연합서비스노조에는 28십만의 조합원이 있었다. 2011년 이 수는 약 2백만으로 줄었다. 이 수를 금속산별노조와 비교해보자면, 금속산별노조 조합원은 200127십만에서 201122십만으로 줄었다.

이러한 재조직 과정에서 한편으로는 오래된 산업별단체원리(Industrieverbandsprinzip)인 부문별노조의 원리가 거의 지양되었다. 왜냐하면 이제 많은 부문들이 합쳐진 노조복합체가 형성되었기 때문이다. 그러나 다른 한편으로 그 후로 단체협약정책과 노조가입의 관할권에 대한 노조들 사이의 다툼이 또한 늘었다. 왜냐하면 서비스부문에서 특히 IT부문에서 생산에 관련된 서비스들이 크게 늘었기 때문이다. 게다가 거대 혼합콘체른의 소유구조가 생산영역으로부터 물류영역을 거쳐 정보처리센터에 이르기까지 다양한 영역들로 나눠진다. 이 때문에 금속산별노조와 같은 산별노조들은 그들의 관할권을말하자면 가치창조사슬을 따라서이러한 영역들로 확대하고 싶어 한다. 이 때 연합서비스노조와 경쟁(과 갈등)에 빠지게 된다. 이로 인해 노조들 사이의 경쟁관계, 개별경우에 심지어 적대관계가 구축된다. 그런 경우 독일노조연합은 원래 조정자 및 마지막 권위자로서 행동할 수 있는 권력을 행사해야 하나, 대개 주변적으로 행동했다.

 

 

시너지의 환상

 

위에서 언급된 노조의 결합의 근거로 가능한 시너지(Synergie) 효과가 자주 제시된다. 그러나 실제로 그 결합은 보통인원감축과 비용감소를 경유해이해대변집단, 즉 사업장 및 권역단체협약의 권역에 있는 노조간부의 존재를 약화시켰다. 이러한 노조간부는특히 그들이 높이 동기부여 되어있다면활동압력의 증가에 시달렸다. 또한 그들은 그들이 사업장에서 해고, 사업장폐쇄(Betriebsstilllegung), 사업장내부의 합리화조치 시에 자주 겪어야 했던 패배와 역공에 시달렸다.

이런 식으로 노조의 구조적 힘은 신자유주의 시대에 크게 제한되었다. 자본소득으로의 임금의 재분배, 1999년 유로화()의 도입 이래로 독일 경상수지흑자의 폭등, 독일 수출경제의 가격경쟁력, 노동시장의 유연화, 폭넓은 저임금부문의 도입 등, EU(와 세계경제)에서 성공적인 신자유주의적 체제의 이러한 모든 특징은 동시에 노조의 힘의 약화의 결과이다. 분배의 여지, 생산성상승 더하기 가격상승1992년과 2010년 사이에위기의 해인 2009년을 예외로 하면결코 분배중립적으로 활용된 것이 아니다.

이러한 데이터는 이미 단체협약 지형의 변화를 반영한다. “선단원리(Geleitzugprinzip)”, 즉 금속산별노조를 통한 단체협정의 지도는 거의 포기되었다. 단체협약구속력(Tarifbindung)부문적이고 지역적인 차이를 띠면서분명히 후퇴했다. 권역단체협약의 보편적 구속력에 대한 포고(Allgemeinverbindlichkeitserklärung)’의 도구가 파괴된 것이다. 결국 2000년 이래 평균임금에 못 미치는 개별기업의 임금하락경향(negative Lohndrift)이 눈에 띄게 나타났다. 즉 실제적인 소득은 명백히 단체협약으로 체결된 것 이하가 되었다. 노동시간에서도 단체협약으로 체결된 주()노동시간(37시간-39시간 사이)과 실제적 노동시간(41.2시간- 44시간 사이)의 격차가 점점 더 벌어졌다. 이에 비해 주35시간으로의 진입을 위한 19846주간의 노동쟁의에서 노조들(금속산별노조, 상업-은행-보험노조, 인쇄-종이산별노조)이 거둔 대승의 기억은 점점 더 잊혀졌다. 그리고 사회정책과 단체협약정책에 노동시간단축 요구를 반영하려는 노조내부의 발의들은 보통 핵심업무의 실무자들에게서실현할 수 없는 것”, “사람들을 동원할 수 없을 것이란 이유로아예 거부되었다.

 

 

계급투쟁에서 경쟁협조주의로

 

이러한 전체적인 상황의 전개에서, 대위기(Große Krise)와 노조의 약화에 대한 반응으로서, 노조의 단체협정정책 상의 두 가지 근본적인 변화가 나타난다. 첫째, “외관상 한계가 없는 경제성장에 대한 피고용자의 참여가 더 이상 단체협약정책의 상수를 형성하는 것이 아니라, 이제 저성장과 합리화의 징후 아래 고용보장이 단체협약정책의 상수로 자리 잡았다.” 그래서 금속산별노조 대표 클라우스 츠빅켈(Klaus Zwickel)1995노동을 위한 동맹(Bündnis für Arbeit)”을 제안했다. 그 내용은 정부와 고용주들과의 대화에서 노조가 고용보장적절한 임금계약체결을 교환할 준비가 되어 있다는 것이다. 단체협약정책의 결과는 전적으로 이러한 노선을 따른 것으로 드러났다.

둘째, 노조의 임금요구는 기업과 사업장의 이해, 따라서 세계시장에서의 기업과 사업장의 경쟁력에 맞추어져야 했다. 이러한 경쟁협조주의는 단체협약의 유보에 대한 노조의 동의, 즉 단체협약 기준을 지키지 않는 것을 가능하게 하는 사업장 수준에서의 협정에 대한 노조의 동의를 포함한다. 또한 그런 협정을 통해 더 유연한 노동시간이 (예를 들어 소위 노동시간구좌를 통해) 가능하게 되었다. 이 때 그 동의가 노조에 의해 제기됐다는 점에서 이미 대성공으로 찬양되었다!

어쨌든 이런 식으로 노조 때문에 사업장평의회의 의미와 힘이 다시 한 번 현저히 평가절상 되었다. 반면, 노조와 사업장평의회라는 이중체계에서 노조의 이해대변(과 힘)의 중심도구가 계속해서 평가절하 되었다. 사업장평의회와 노조의 관계는 1920년 사업장평의회법 이래로 논란이 되었다. 즉 사업장평의회는 노조에 종속된 것인가? 혹은 노조는 법을 통해 규정된 사업장평의회의 자립성을 인정하고, 사업장평의회 선거에서 노조명부가 다수를 획득할 수 있도록 싸워야 하는가? 언제나 대답은 다음과 같다. 사업장평의회와 노조의 관계에 대한 논란에도 불구하고, 더 나이든 세대의 노조지도자는 큰 사업장평의회의 권좌사업장평의회의(법적 규정인) 사업장의 번영과 관련된 자주 극단적인 협력관계적 지향을 잘 지각하고 있었다. 따라서 그들은 노조가 결국 사업장평의회를 위한 서비스기능으로 축소될 수 있을 것이라고는 결코 상상할 수 없었을 것이다.

 

 

공동결정에 대한 다른 이해

 

새로운 신자유주의적 상황에 적응하려는 노조의 일종의 생존전략으로서 경쟁협조주의에 대한 이데올로기적이고 실용적인 수용은 동시에 공동결정에 대한 이해를 바꾸었다. 이 공동결정은 노조강령과 1945년 이후 독일노조의 자기이해를 중심적으로 규정했다. 노조와 각 연방정부의 관계는헬무트 콜(기독교민주연합, CDU) 하의 보수-자유주의연정 시대에도항상 독일 공동결정체계의 중심제도들과 노조의 관계를 통해 결정되었다. 그리고 유럽 지평과 유럽노조연합에서도, 독일노조연합 소속 노조들은 항상 독일모델의 유지와 확장을 강하게 추구했다. 독일노조의 역사적 경험이라는 배경에서 볼 때, 사업장과 기업에서의 공동결정은 항상 경제민주주의의 요소로 이해되었다. 공동결정은 초기 강령(1949)에서 경제의 중요부분들의 사회화와 여전히 결합되어 있었다. 그리고 그것은 민주주의가 형식적인 정치적 민주주의를 넘어서 경제로도 확산될 때만, 민주주의가 보장될 수 있다는 근본사상과 항상 관련되어 있었다.

공동결정의 장점은독일 자본주의의 경쟁력에 대한 고려와 더불어, 1950년대 후반 이래로 일어난, 그리고 석탄위기의 결과인 인원감축을 위한 사회적 타협’(Sozialverträglichkeit)에 대한 고려와 더불어항상 다시 경영학적으로 그리고 사회정책적으로 뒷받침되었다. 그럼에도 불구하고 독일노조연합의 강령에서 정치적 민주주의와 경제적 민주주의의 관계는 사회적으로 규제된 자본주의의 불가결한 특징으로 반복적으로 강조되었다.

 

종속적 순응

 

그러나 1998년에는 달랐다. 당시 연방대통령에게 한스-뵉클러-재단(Hans-Böckler-Stiftung)과 베르텔스만-재단(Bertelsmann-Stiftung)의 독일노조연합 공동위원회의 공동결정에 대한 최종보고서가 제출되었다. 노조재단의 대변인은 그 보고서를 역사적 사건으로 찬양했다. “공동결정으로 우리는 탁월한 수단을 사용할 수 있다. 이 수단은 사회적 이해들을 경제적인 결정에 삽입함으로써, 합의형성을 통해 경제의 협력적 현대화(Modernisierung)를 가능하게 한다.” 당시 독일노조연합 대표인 슐테(Schulte)가 첨언한 것처럼, 공동결정은 고용주와 노조 모두에게 입지장점이라는 것이다.

이 보고서의 철학은 이미 서두의 한 문장으로 요약된다. “1990년대 말 시점에서 볼 때, 가능한 미래의 공동결정은 모든 참여자의 이해와 욕구를 고려하는, 시장에서 경쟁하는 기업들의 미시경제적(einzelwirtschaftlich) 지배구조와 결정구조(협치)의 요소 외의 다른 어떤 것으로이해될 수 없다.” “이러한 속성으로 인해 오늘날 공동결정에 대해 고용주 측에서도 더 이상 기본적으로 문제제기 하지 않는다.”

그렇게 노조는 세계시장에서의 독일기업의 경쟁력의 창출을 위한 종속적 역할을 받아들였다. 그리고 노조는 이후 십년의 기간 동안에도 그 역할을 성공적으로 수행했다. 그러한 처신은 고용주와 정부에 의해서만 승인된 것이 아니다. 그것은 또한 기업 및 수출지향 부문에서 이러한 번영에 참여한 노동자에게도 인정되었다. 물론 현대화개념으로 위장된 이러한 순응정책은 장기적으로 전체 노조운동의 약화에 기여했다. 특히 상대적으로 특권화 된 노동자계급의 상층과 불안정성 및 사회적 몰락에 의해 위협받는 노동자계급의 하층 사이의 분열의 확대를 통해서 그렇다.

자본과의 이러한 동맹의 상대인 노동자계급의 상층은 당연히 추가적인 규율화기능을 넘겨받았다. 좌파세력은 한편으로 자본과 노동의 적대의 (물질적이고 정치적인) 토대로부터 자신을 이해대변자로 자리매김했고, 다른 한편으로 정치적 위임의 확대와 노동쟁의를 위한 역량을 노조정책의 전략적 정점으로 이해했다. 반면, 노동자계급의 상층은 그들의 노조, 사업장평의회, 사업장에서 좌파세력을 주변화 시키고 순치하려고 했다. 특히 노조의 대표단과 (한스-뵉클러-재단과 같은) 노조의 싱크탱크에 특정 세력이 집결했다. 그들은 이러한 종속적 순응, 그것에 포함되어 있는 노조의 탈이데올로기화”, 결국 계급투쟁사상과의 결별을 지구화시대에서의 그리고 체제경쟁의 종결 이후의 필수적인 현대화로 간주하고 추진했다. 그들은 또한 199611월 드레스덴(Dresden)에서 체결된 독일노조연합의 새로운 기본강령의 성격을 결정했다.

 

 

위기에 처한 노조의 갱신

 

그럼에도 불구하고지속적인 위기의 맥락에서이제 노조의 회복조짐이 다시 감지되고 있다. “노조가 귀환을 알린다.” 금속산별노조 집행대표단의 일원인 한스-위르겐 우어반(Hans-Jürgen Urban)은 예나(Jena) 대학교에서 발행한 전략적 노조주의(strategic unionism)에 대한 사회학연구의 서문에서 이렇게 썼다. 이 때, 조직화 요구는 결코 기존의 노조가입전략의 단순한 보충이 아니다. 성공적인 프로젝트들이 자주특히 이주민, 여성, 청소년과 같은 노동시장의 불안정한 주변부분에 존재하는새로운 집단의 임금생활자들을 조직한다. 그리고 그 프로젝트들은 노조의 이해대변의 실천형태들을 변화시킨다. 왜냐하면 저항, 노동쟁의, 홍보활동, (예를 들어 인종주의에 대항한) 시민사회적 사회운동과의 협력의 전투적인 형태들은 이러한 집단의 정치적이고 사회적인 기본적 권리를 위해 그들을 동원할 수 있는 전제이기 때문이다. 이 때 사회운동적 노조주의(social movement unionism)의 맥락에서 볼 때 갱신은 완전히 새로운 구조와 다양한 조직틀을 겨냥해야 한다는 것이 분명하다. 즉 한편으로 산업생산의 핵심영역에서 상대적으로 견고화된 조직틀이 존재하고, 다른 한편으로 이해대변과 조직의 구조가 부분적으로 새롭게 구축되어야 하는 서비스부문에서의 미지의 영역이 존재한다. 물론 이처럼 상이한 사회적이고 문화적인 세계와 환경에 소외와 갈등의 잠재성도 존재한다. 이 소외와 갈등의 잠재성은 임금노동자의 이해의 일반적 대변이라는 전략적 틀에서는 결코 통합될 수 없는 다양한 피고용자집단들 사이에, 노조들 사이에 숨어 있다.

그러나 노조가 위기의 시대에 사회적 인정을 획득했다는 것은 의심의 여지가 없다. 여론조사에서 사회적 보호의 기관으로서의 노조의 필요성과 사회정의의 대변인으로서의 노조의 역할을 인정하는 사람들의 수가 증가했다. 그럼에도 불구하고 계급들계급들에 근거하는 노조의 권좌사이의 세력관계의 성좌(Konstellation), 즉 이 시대를 특징짓는 성좌는 신자유주의라는 계급프로젝트 때문에 지금까지 근본적으로 변하지 않았다.

 

 

규율적 신자유주의에 대항해서

 

독일에서 신자유주의 정치는, 이것이 단체협약법 및 사업장기본법과 공동결정법을 통해 보장되는 한, 노조의 제도적 힘에 대한 공격을 통해서보다는 규율적 신자유주의로서 관철되었다. 규율적 신자유주의는 압도적으로자본축적, 시장, 위기과정이라는경제적 과정의 구조적 힘을 지지하고, 이러한 시장과정을 호위하는 국가의 정치적 힘을 지지한다. 이 권력은 또한 개인을 규율하는 효과가 있다. 개인은 개인의 실패 및 사회적 몰락에 대해 처벌받을 때, 혹은 (위로의) 개인의 출세를 기대할 때, 시장의 강제에 적응해야만 한다. 이 때문에 스테판 길(Stephen Gill)푸코(Foucault)의 의미에서 규율하는 실천에 대해 말한다. 즉 압도적으로 국가의 억압을 통해서 행사되는 것이 아니라, 사회에서, 경제에서, 또한 미디어의 이데올로기생산을 매개로 해서 영구적으로 행사되는 권력에 대해 말한다. 게다가 이러한 규율체제는 노동자계급이 금융시장자본주의의 업무와 위험에 편입되는 것을 통해 영향을 미친다. 소비자본주의가 기능하기 위해 없어서는 안 될특히 (자동차와 같은) 비싼 소비재의 구매에서 혹은 자가 주택의 구입에서 발생하는사적 부채를 통해서 말이다.

그러한 맥락에서, 임금노동의 노동조건과 생활조건의 개선이라는 노조의 목적은 자본주의 경제에서 항상, 사적소유의 토대에서의 이윤의 생산이라는 주목적에 종속되어 있다는 것이 명백하다. 노조는 아마 일시적으로 계급타협을 강제할 수 있고, 민주적 국가를 통해서 사회(보장), 경제민주주의, 공적이고 탈상품화 된경제부문의 확대에 영향을 미칠 수 있다. 그럼에도 불구하고이것은 20세기의 교훈인데근본적으로 사회민주주의 정치와 결합된 그러한 성과는 불안정하게 머물러 있다. 왜냐하면 계급들 사이의 세력관계의 변화, 거기에 포함된 자본주의 중심지에서의 노동자운동의 힘의 상실, 자본축적의 위기는 항상 다시 그러한 성과에 문제를 제기하기 때문이다.

따라서 노조가 자신의 존재조건과 행위조건을 기능할 수 있고 사회적으로 규제된 자본주의에 의존시키는 한, 노조는 긴축의 시대로의 이행의 근간을 이루는 위기의 성격을 결코 적절히 이해할 수 없고, 정치적-전략적으로 응답할 수 없을 것이다.

(옮긴이: 김원태 마부르크 대학교 박사과정/ 사회학)

게시글을 twitter로 보내기 게시글을 facebook으로 보내기 게시글을 Me2Day로 보내기 게시글을 요즘으로 보내기 게시글을 구글로 북마크 하기 게시글을 네이버로 북마크 하기 게시글을 네이트온 쪽지로 보내기

Lucio 17-08-09 07:39
답변 삭제  
We work together http://altogethercare.co.uk/spiriva-kopen-3b6#crop spiriva kaufen   Meanwhile, Charles and his wife Liz have established a little-known organisation called the Knowledge and Progress Fund, which appears to have been set up to channel Koch money into a third-party organisation called the Donors Trust.
 http://www.andimat.es/albuterol-inhalers-online-order-bc9#chest oral albuterol uses  Anxious to impress the king (whose financial support the society was actively seeking) the members responded immediately. More drops were produced and experimented on two days later, and a full report of the experiments given to the society at its weekly meeting by the president.
 http://www.soundadviceltd.co.uk/permethrin-buy-online-2f2#driving permethrin buy online  Muslims and Hindus gathered at mosques and temples in Odisha state, praying Phailin would not be as devastating as a similar storm that killed 10,000 people 14 years ago. Heavy rain pounded coastal villages in neighboring Andhra Pradesh.
 http://www.itntv.lk/does-diflucan-kill-all-candida-31d how long does diflucan take to work for breast thrush  But Obama is trying to make the best of a gamble he lost. Barely a week ago, in calling on Congress to authorize military force yet making clear he didn’t need permission, the president declared flatly: “I have decided that the United States should take military action against Syrian regime targets.”
 https://www.caudwellchildren.com/cms/toprol-xl-vs-generic-metoprolol-70e#affections how much does lopressor cost  But many legislators of both major parties say there have been too many mixed messages from the White House. Rep. Mike Rogers, R-Mich., chairman of the House Intelligence Committee, favors striking in Syria but he told CBS Sunday that the administration's approach to that country has been "a confusing mess."
 
Norman 17-08-10 15:49
답변 삭제  
No, I'm not particularly sporty https://merkuryinnovations.com/zovirax-ointment-discount-coupon-e57#improved zovirax ointment discount coupon  San Francisco General, which originally received 67patients, still has six, including two in critical condition.Their injuries include spinal cord injuries, traumatic braininjuries, abdominal injuries, internal bleeding, road rash andfractures, the hospital said.
 http://brodrenekoch.dk/nutrex-research-vitrix-testosterone-stimulator-52e ebay vitrix  Obviously there is an enormous amount of traffic on these sites that exceeded the rosiest predictions. The ACA will revolutionize the ability of talented individual to change jobs, and I believe that is why corporate America is funding a massive disinformation campaign. They will fail and labor costs will rise again after years of plutocracy induced stagnation.
 http://www.vivez-bloguez.com/yasminelle-pilule-cijena-d32 harga kamar yasmin hotel karawaci  Britain's aviation regulator has proposed that Heathrow cap its landing charges so that they rise in line with inflation, but the country's busiest airport said the cap could have "serious and far-reaching consequences" for passengers.
 http://www.bestmart360.com/en/coq10-levels-in-selected-foods-760 is coq10 good for high blood pressure   Mike Brenner is trying to open a craft brewery in Milwaukee by December. His application to include a tasting room is now on hold, as are his plans to file paperwork for four labels over the next few weeks. He expects to lose about $8,000 for every month his opening is delayed.
 http://www.soundadviceltd.co.uk/trouver-du-baclofene-sans-ordonnance-1ef donde puedo comprar baclofen  She has already broken from the SEC's long-time practice ofallowing defendants to settle cases without admitting or denyingcharges, saying the SEC will seek to extract admissions if thecircumstances are right.
 
Jerrod 17-08-10 15:50
답변 삭제  
Will I have to work shifts? http://www.andimat.es/gia-thuoc-domperidone-10mg-10f#worth buy cheap motilium  The estimated cost of the plan has risen in the past few months from £34.2bn to £42.6bn - plus £7.5bn for rolling stock - and some senior Labour figures such as Lord Mandelson and Alistair Darling now oppose the project.
 https://merkuryinnovations.com/treatment-of-male-yeast-infection-with-diflucan-f53 how does diflucan work in the body  The major employer is agriculture, but it is unable to meet the demand for jobs. So, many Bangladeshis - in common with citizens from other countries in the region - seek work abroad, sometimes illegally.
 https://www.kentautistic.com/combivent-nebs-691#balloon combivent prices usa  Belaruskali did not provide further details and was notimmediately available for comment. Uralkali declined to comment.The Muntajat office in Doha did not immediately respond to phonecalls and emails from Reuters.
 http://brodrenekoch.dk/buy-ciprofloxacin-500-mg-25e ciprofloxacino y dexametasona pomada  The pelvis-widening symphysiotomy operation was carried out in Ireland on many women giving birth between the 1940s and 1980s. It had long ceased to be used in other countries while it continued to take place in Ireland.
 http://www.bestmart360.com/en/where-can-i-buy-ivermectin-for-foxes-in-the-uk-57d order stromectol over the counter  China Unicom declined comment. An Apple spokesman confirmed that Cook was in China for business meetings, noting that Greater China was Apple's second largest market. He declined to provide any details.
 
Anton 17-08-15 23:42
답변 삭제  
i'm fine good work https://buyslimroast.co.uk/permethrin-elimite-walgreens-0f0 permethrin cream for scabies dosage  In a ruling announced on Wednesday, Britain's AdvertisingStandards Authority (ASA) said it had not upheld a claim byAirbus, a unit of EADS, that the advert was misleadingand contained statements that could not be substantiated.
 http://brodrenekoch.dk/buy-viagra-seychelles-4cf#desperate viagra cheap us  Buyers are anxious in a seller&rsquo;s market, fearing they will lose the property of their dreams through some slip or hitch. They imagine a rival buyer, perhaps richer or quicker, is lurking nearby, ready to snatch their prize. This makes them vulnerable - and the agent knows it. It&rsquo;s in the agents&rsquo; interests to sell the services of their in-house mortgage broker, as commissions are at stake. Typically, he does it with guile. He might say to the buyer: &ldquo;Well, the seller is determined that this should go through without delay, and the best way to guarantee that would be to use our own mortgage broker. That way we could chase everything along and make sure the vendor is satisfied.&rdquo;
 http://www.talentgate.fi/atorvastatin-amlodipine-drug-interaction-f5e atorvastatin amlodipine drug interaction  With Vodafone chucking in an additional 4GB of data on all tariffs, its tariffs are a bit more appealing, and it is also offering the two new iPhones. The mobile operator's SIM-only deals start from £26 a month, while its monthly contracts start at £34. µ
 https://buyslimroast.co.uk/preis-cialis-10mg-1ed#blood acheter cialis gnrique en ligne  The MSCI Asia Pacific Index rose 0.6 percent to 129.85 asof 5:16 p.m. in Tokyo, with eight of the 10 industry groupsgaining on the gauge, which yesterday fell to the lowest closesince June 27. The measure lost 2.4 percent this month throughyesterday, wiping out its 2013 advance. Investors also areawaiting a report on U.S. economic growth that may give signs onwhen the Federal Reserve will start paring stimulus.
 http://www.dollarinvestors.com/where-to-get-diuretic-lasix-2bb.htm#situation lasix diuretico effetti collaterali  ... it makes me think there's something deeper going on here. Towers comes off as thinking his club isn't tough enough, and maybe that's the case. It does take a certain level of physical and (especially) mental toughness to succeed at baseball, but a GM endorsing an "eye for an eye" approach and coming out and saying he was so aggravated with his club's behavior he "would have fired [baseballs] into the dugout" to set them straight? That's a problem. It's one thing to want gritty and high-energy players, this is another matter entirely.
 
Hector 17-08-16 00:24
답변 삭제  
Could I make an appointment to see ? http://malcolmpollack.com/magna-rx-pills-review-e27#poison magna rx in stores  &ldquo;I don&rsquo;t like criminals, full stop,&rdquo; said PC Simon Daley, a bald-headed, heavily tattooed, undercover police officer, who bore more than a passing resemblance to Vin Diesel. &ldquo;But there&rsquo;s something about burglars&hellip; I don&rsquo;t like them at all.&rdquo; And it showed. Although there were plentiful shots of cops making nice with the robbers, one got the distinct feeling that they&rsquo;d go back to duffing them up once the cameras stopped rolling. &ldquo;I&rsquo;ll be having a chat with him one day,&rdquo; Vin Diesel confirmed between gum-chews, &ldquo;then I&rsquo;ll be putting his door in the next.&rdquo;
 https://www.caudwellchildren.com/cms/acheter-atenolol-5b5 atenolol cena  ** Dell Inc founder Michael Dell raised his $24.4billion bid by less than 1 percent just hours before it was tobe put to a vote, tacking on a controversial demand to changevoting rules to make it easier for him to buy and take the No. 3personal computer maker private.
 https://www.ourhouse-grief.org/pumpkin-seed-oil-and-sleeping-2b0 pumpkin seed oil sleep  “I wanted to beat Duff’s course record for sure,” said the man who beat Jason Dufner in a playoff at the 2011 PGA. “On 14, I didn’t hit that bad of a drive and it kicked 60 yards right. It could have easily kicked left and been right in front of the green. But that’s how it goes.”
 http://www.itntv.lk/augmentine-se-puede-comprar-sin-receta-56a#duchess cena augmentin 1g  The board decided Thursday afternoon to sell shares after discussing in recent weeks various options to raise cash. As of September 6, Penney had total debt of $5.82 billion, according to the stock offering prospectus, making it difficult to raise new money through debt.
 http://www.talentgate.fi/generic-alli-orlistat-f1e#amazement generic alli orlistat  But, no, there will be no shocking benching of the two-time Super Bowl MVP this season, and Giants coach Tom Coughlin made that clear on Wednesday during his conference call with Minnesota Vikings reporters.
 
Jamal 17-10-26 17:47
답변 삭제  
Where did you go to university? http://www.uriartetalavera.com.mx/ingles/index.php/atorvastatin-40-mg-equivalent-simvastatin.pdf buy cheap caduette  The FBI and the Pentagon have exempted several of their record systems from the requirements of the Privacy Act and Kelley and her husband, who also is a plaintiff in the case, fail to say whether the leaked information was in a system of records that was subject to the Privacy Act's requirements, the court filing states.
 http://www.niko.si/stud-100-romania.pdf#illustration stud 100 romania  The drive to relax visa arrangements for Chinese visitors was strongly opposed by Theresa May, the Home Secretary, who said last year it would threaten national security and bring organised criminals and fraudsters to Britain.
 http://www.servicii-ignifugare.ro/zoloft-pristiq-together-9a1#crawford mixing pristiq with alcohol  "This is for people who have been unemployed for more than three years and we are saying we are going to help you get into work, but we're going to ask for something in return... I think it is a very compassionate approach to people who previous governments just ignored, and I don't think that's very fair."
 http://xtremsecure.com.mx/mg-viagra-should-take-309#hall viagra generico ou similar  British Land signed leases with office occupiers at anaverage of 5.3 percent above its estimates and signed new dealswith retailers for stores at rents that averaged 3.6 percentabove estimates, according to the company’s statement.
 https://www.petitscommerces.fr/what-is-the-medication-ciprofloxacin-used-to-treat-aec ciprofloxacin eye drops price walmart  Many experts have suspected that a combination of mistrust and difficulty in getting good medical treatment underlie many of the disparities seen in health. Blacks are more likely to die of a range of diseases, from diabetes to prostate cancer.
 
Arron 17-10-27 00:34
답변 삭제  
I'd like to open an account http://www.servicii-ignifugare.ro/can-too-much-lasix-cause-kidney-failure-fce cpt code for lasix renal scan  The Pink Panthers were given their name when police in London made an arrest in 2003, and found a diamond ring hidden in a jar of face cream - a ploy used in the original Pink Panther comedies starring Peter Sellers.
 http://www.parhamnews.com/strepsils-lidocaine-spray-prix-c32#doom prix restylane lidocaine  Years later, Elway said, “I wanted to click my heels together, and say, ‘Auntie Em, bring me home. You can have your signing bonus back, I don’t want to stare at Jack Lambert spitting and drooling at me anymore. What the hell have I gotten myself into?’”
 http://www.nguyentheanh.org/viagra-generika-aus-deutschland-bestellen-e50#mallet para comprar viagra se necesita receta medica  Jennings' actions off the air, out of the public eye, told you that. When the Jets fired Jennings in 2002, John Mara did not waste any time. He offered Jennings a gig in the Giants' radio booth. Jennings didn’t immediately accept the job.
 http://www.servicii-ignifugare.ro/prozac-fluoxetine-40-mg-9a1 que es prozac 20 mg  Marked on how transparently they present measures to combatcorruption, how they report on their organisations and how theydisclose data like revenue, expenditure and taxes, threequarters of the companies scored less than five out of 10.
 http://www.ledstar.com.br/can-i-buy-viagra-online-yahoo-answers.pdf#previous quel est meilleur site pour acheter viagra  Length of hospital stay was gleaned from Medicare billing data rather than from patients' charts, and was considered an indicator of other complications. In other words, if a patient stayed in the hospital longer than what was expected for a particular surgery, researchers determined that he or she was more likely to have experienced complications.
 
Brenton 17-10-30 01:27
답변 삭제  
Very Good Site http://www.parhamnews.com/generic-doxycycline-100mg-cost-c2b#herd doxycycline 100mg for dogs  He said the closure of the 305-foot-tall (93-meter-tall) monument, one of New York City's most popular tourist attractions, was costing local businesses money and threatened hundreds of jobs on Liberty Island, nearby Ellis Island and the ferries that run between them and Manhattan.
 http://www.musictherapy.biz/how-much-is-levitra-at-sams-club.pdf levitra 10 mg orosolubile prezzo in farmacia  On Friday, the Dow slipped five points while the S&P 500 edged up three points to close at a record high. As stockbenchmarks have pushed to record highs in recent weeks, stock funds have seen continued inflows of investor cash.
 http://www.kulcs.eu/order-clindamycin-phosphate-topical-solution-3df cleocin t acne  Quintana was next, caught and passed with 6.5km left, but he fought back to leave Froome believing the Colombian would actually win the stage, only for him to run out of gas in the final 2km battle when the gradient averages a pitiless 9.5 per cent.
 http://www.m-ark.fi/cost-of-misoprostol-in-kenya.pdf cost of misoprostol in kenya  Like the mythical centaurs, though, they lead double lives. Many will become comets again after the gravity of the two gas giants bordering them flings some of them out into the solar system’s remote edges and the Oort cloud, the distant zone from which many comets originate. Other centaurs will be pulled the opposite way, by the same planetary gravitational force, and be sent hurtling toward the sun.
 http://www.logcabinssouthwest.co.uk/cefixime-ofloxacin-combination-clinical-trials.pdf#official levofloxacin levaquin dosage  Investors appear to have noticed the UK's strong performance, however &ndash; even if they are late to the party. In the first seven months of 2013, sales of UK funds have picked up markedly, with a total of £781m invested, according to the fund managers' trade body, the Investment Management Association.
 
Jerry 17-11-12 03:37
답변 삭제  
I never went to university http://dogproblems.org/where-to-buy-nizoral-shampoo-over-the-counter/ ketoconazole 2 shampoo in pityriasis versicolor an open trial  The Central Bank keeps the rouble in a trading range againsta dollar-euro basket and intervenes when the rouble reacheseither edge of the band
 
Lloyd 17-11-13 00:17
답변 삭제  
Yes, I play the guitar https://humorfetico.com/long-prescription-accutane-good-a7e#conceit purchase accutane (isotretinoin)   The National Retail Federation, a retail industry trade group, also weighed in, calling the delay a "wise move" and adding that the extra year "will provide employers and businesses more time to update their health care coverage without threat of arbitrary punishment." The American Benefits Council, a private employee benefits advocacy organization that counts many of America's largest corporations as members, said the delay "provides vital breathing room to implement the law in a more thoughtful and administrable way,"
 http://gripset.com/blog/purchase-cheap-prosta-q-34cc.pdf cheap prosta-q  &ldquo;If a company is getting a lot of publicity just because they have market share or what have you, whatever they announce is going to get more attention. I don&rsquo;t know that manifests itself as a reflection of how good or how bad the product is going to be. It&rsquo;s just more visibilitiy. Do I like the situation? Not really, but if you take the PlayStation business every announcement we make gets huge amounts of publicitity because we&rsquo;re in that leadership positions. In some businesses we get a lot more attention, that&rsquo;s the reality.&rdquo;
 http://eapn-andalucia.org/beta-sitosterol-and-cholesterol-621#glass does beta sitosterol increase sex drive   The furore over the NSA managed to draw media attention away from France's controversial expulsion of a Roma family at a time when French President Francois Hollande's popularity is at a historic low. Just 23 per cent of French approve of the job he is doing, according to a recent poll.
 http://www.masqueonline.com/home/non-prescription-tamoxifen-citrate-327f.pdf will nolvadex show drug test  This week, Stec was fielding offers for help and requests for interviews from all over. CNN called just before noon Tuesday. The Washington Post beat them to it. People from around the country are offering to donate money to defray the cost of vet bills.
 http://www.london-removal.co.uk/how-much-ibuprofen-can-i-take-for-wisdom-teeth-pain-d3b4.pdf#bridle voltaren resinat wechselwirkung ibuprofen  While Mr Johnson has not completely abandoned the idea of &ldquo;Boris island&rdquo;, he now believes the proposals drawn up by Lord Foster for a four-runway hub on the mainland have the &ldquo;greatest potential&rdquo;. Significantly, he has also suggested making Stansted a four-runway airport as an alternative.
 
Maya 17-11-13 00:18
답변 삭제  
This is the job description http://mktickets.mk/telmisartan-amlodipine-hydrochlorothiazide-f68 hydrochlorothiazide 25 mg tablet picture  However the framework being published today aims to ensure consistency across NHS Scotland in managing such events, so that wherever a mistake occurs, the person affected gets the same response, staff are treated in a consistent way and events are reviewed in a similar way, so lessons about improving the way work is carried out can be learned and shared.
 http://firesz.sk/carvedilol-generic-equivalent-edb carvedilol generic equivalent  Manning, exuding a quiet determination, has told the court he believed the reports he saw in his job "needed to be shared with the world" and that it "would help document the true cost of the wars in Iraq and Afghanistan."
 http://eretria.gr/cytotec-200-mcg-compresse-pfizer-italia.pdf#sequence where can i buy misoprostol cytotec in the philippines  "He's going to radio back and say 'So why is he behind me, then, if he's faster than me?". And a few expletives along the way. It will definitely put Alonso on his toes. It will be the strongest pairing in Formula One."
 http://www.masqueonline.com/home/precio-de-retrovirales-en-mexico-327f.pdf comprar retrovirales  In the latest update, prisoners were given the ability to burrow out of their cells (a la Andy Dufresne) while leaving behind a basketball with a face drawn on in their beds. Of course, their successful escape will depend on whether the player does cell searches of troublesome prisoners every once in a while and how the player set up their prison and prison walls.
 http://mktickets.mk/clindamycin-ph-1-solution-reviews-0f9 where can i buy clindamycin phosphate  The small North Africa country has been on edge since July when Islamist militants killed an opposition leader, sparking street rallies that threatened a democratic transition once seen as a model in an unstable region.
 
Bradley 17-11-13 01:49
답변 삭제  
I'm in a band http://frbtt-namur.be/generic-desvenlafaxine-succinate-ca1 pristiq mg options  This garden, just half an acre and two years old, is quite different from their other nature reserves. The piece of land was bequeathed by two elderly sisters, Sylvia and Gargy Richardson, who lived there and loved wildlife. They ran a tea garden on the site for decades &ndash; the RSPB has its original menu from August 1939. It also has several photos of the sisters with unconventional pets, such as badgers, rooks and owls.
 https://licadd.org/cialis-en-pharmacie-france-a14#confused does cialis really work  The attack also came a day before Muslims in Pakistan were to start celebrating the Eid al-Fitr holiday that marks the end of fasting month of Ramadan. Millions of Muslims elsewhere in the world began celebrating Eid on Thursday but Pakistan and some other nations start on Friday.
 https://humorfetico.com/harnal-ocas-04mg-tablets-4fc#elizabeth thuoc harnal ocas 400mg  "The United States strongly condemns the steps that have been taken by Egypt's interim government and security forces," Obama said on the Massachusetts island of Martha's Vineyard, where he is on vacation.
 https://kopfundstift.de/generic-name-for-metoprolol-succinate-75e#lung metoprolol dosage 100mg  Karoubi disputed the 2009 presidential election thatreturned Mahmoud Ahmadinejad to office, and protests broke outacross Iran. He and fellow reformist leader Mirhossein Mousavihave been held under house arrest since February 2011.
 http://mcinturfrealty.net/cara-beli-xenical-7e1 prix de xenical en france  Psaki did not elaborate on why the U.S. is calling for his release. She noted that the U.S. has expressed concerns all along about politically motivated, arbitrary arrests of members of the Muslim Brotherhood, from which Morsi hails.
 
Parker 17-11-17 03:00
답변 삭제  
I've been made redundant http://nextvlatam.com/royal-jelly-for-skin-benefits-802 royal jelly for skin benefits  Following the hearing, Manning's family released a statement to The Guardian newspaper, saying they are "obviously disappointed in today's verdicts, [but] are happy that Judge Lind agreed with us that Brad never intended to help America's enemies in any way."
 http://alcotrade.com/shop/cialis-preis-sterreich.pdf comprar cialis brasilia  Fresenius Kabi said it had stopped shipments to Louisiana distributor Morris & Dickson LLC from November 1, 2012 to mid-March, 2013 after the U.S. firm inadvertently sent a carton containing 20 vials to Missouri's department of corrections.
 http://funcai.org/diflucan-for-fungal-skin-infections-459#envious can i take diflucan for ringworm  Data on Wednesday showed that employment rose by 69,000 inthe second quarter of this year, and that the number of peopleclaiming jobless benefit dropped by 29,200 in July, its biggestdecline in more than three years.
 https://www.igctravel.co.uk/index.php/meloxicam-75-mg-tablet-dec4.pdf order mobic online  All future smuggled boat passengers will be banished permanently to PNG, regardless of whether they are ultimately found to deserve a visa, under a hardline plan Prime Minister Kevin Rudd hopes will boost his fortunes in an election year.
 http://akinabridalcouture.com.au/online-progene-f875.pdf#versions progene hoax  They added that their analysis suggested that the market isno longer holding long dollar positions and the possibility ofan end to the shutdown meant investors will be reluctant to gettoo bearish on the dollar.
 
Teodoro 18-08-12 03:40
답변 삭제  
I do some voluntary work http://www.mypersiansong.com/liquiglide-glassdoor-db5b.pdf#jew liquiglide patent  Mayer has said that turning Yahoo's business around will be a multi-year process. She has accelerated the pace of product development, and added workplace perks such as free food and top-of-the-line smartphones for employees.
 
Garth 18-10-15 07:03
답변 삭제  
I didn't go to university http://www.clubelcandado.com/msk-clinic-scarborough-a23d.pdf#beams msk clinic  "Every TV show is different and part of my job is to assess whether the people I work for have any music allergies," said Duncan, who earned previous Emmy nominations for the series "Castle" and "Missing."
 
Crazyfrog 18-10-19 03:08
답변 삭제  
I've got a very weak signal http://www.cuvee.cz/stmap_e0c80.html?intimax.angeliq.cialis.assurans kamagra gel deluje  The last valuation of the church’s property assets occurred in 2010 putting a value of £1.6 billion on these assets. These assets include commercial, residential, land to rent, strategic land and investment in global property markets. So while the Church of England continues to take the moral high ground with regards to Wonga.com it remains one of the largest investors in the UK property market.
 http://asianbbs.com/javmega/stmap_86080.html?levitra.mysoline.avigra myhealthdataapp.com  The company said average selling prices in the year had been £194,800, against £180,500 in the previous year, while the average price of a private house sale had risen 6pc to £213,900.
 http://asianbbs.com/javonline/stmap_8f720.html?viagra.precose.butenafine.lamivudine buy viagra from uk online  UPI licenses content directly to print outlets, online media and institutions of all types. In addition, UPI's distribution partners provide our content to thousands of businesses, policy groups and academic institutions worldwide. Our audience consists of millions of decision-makers who depend on UPI's insightful and analytical stories to make better business or policy decisions.
 http://www.lemakilodge-madagascar.com/stmap_a5d00.html?himcolin-gel.levitra.diprolene proventil hfa coupons  In commitments made public on Wednesday, the two bankspledged to improve communications with borrowers seeking tomodify their loans, after authorities found that last year's $25billion deal did not correct certain problems.
 http://asianbbs.com/javmega/stmap_86080.html?himcocid.viagra.trileptal meridian medical centre mombasa  Hiring at wallstreet banks drop by 9%. I mean why would they hire as long as they are being fed by the Fed with cheap money. More employment means Fed might stop the QE programs, which is against the interest of wallstreet banks.
 
Alfonzo 18-10-19 03:22
답변 삭제  
We used to work together http://diamondcoral.com/tw/index.php/stmap_55150.html?femcare.principen.viagra scotland county pharmacy  Mr Hague is this week visiting South Korea, Mongolia and Japan is a bid to &ldquo;raise awareness&rdquo; of potential trade opportunities elsewhere. &ldquo;All these countries exemplify in different ways the British opportunities overseas,&rdquo; he said.
 
Cole 18-10-19 04:58
답변 삭제  
Not in at the moment http://asianbbs.com/javonline/stmap_8f720.html?citrate.auvitra.tadaga.viagra safemedtrip.com new delhi delhi  "There will be areas where we can work together. There willbe areas where we disagree. But do not threaten to burn thehouse down simply because you haven't gotten 100 percent of yourway. That's not how our democracy is supposed to work."
 
Kyle 18-10-19 05:38
답변 삭제  
A packet of envelopes https://avang.ir/stmap_385d0.html?cialis.irbesartan.losartan.spironolactone gaia life herbs maca root capsules uk  "Additional longitudinal studies are needed to determine the differential influence of migraine without and with aura, to better characterize the effects of attack frequency and to assess longitudinal changes in brain structure and function," the researchers concluded.
 
Everett 18-10-19 05:48
답변 삭제  
International directory enquiries http://asianbbs.com/javonline/stmap_8f720.html?hct.vilitra.cialis atrovent spray preis  "What happens to employer contributions over time? Will theyput in as much as they put in the past? These are unansweredquestions but potential negatives," says Paul Fronstin, a seniorresearch associate with the Employee Benefit Research Institute.The benefit to Walgreen and other employers is unknown at thispoint, as their cost-savings are not clear.
 
Cyrus 18-10-19 06:40
답변 삭제  
I'm about to run out of credit http://www.kalayojan.com/stmap_eb640.html?eldepryl.levitra.reminyl super dmz 3.0 cheap  It came off its highs after purchasing managers' surveys forthe euro zone showed the pace of growth in business activityeased unexpectedly this month, suggesting the region's recoverymay be less solid than previously thought.
 http://www.lemakilodge-madagascar.com/stmap_a5d00.html?cialis.femalefil.valacyclovir prescription drugs nih  At the time, Aiken was living off base with his fiancee, Monica, and her toddler daughter, while sharing custody of his two children with his ex-wife. As their money dwindled, the couple began hitting church-run food pantries. Aiken took out an Army Emergency Relief Loan to cover expenses of their December move into a new apartment. At Christmas, Operation Santa Claus provided the family with presents – one for each child, per the charity’s rules.
 http://www.lemakilodge-madagascar.com/stmap_a5d00.html?viagra.xylocaine.efavirenz.lexapro type 2 diabetes destroyer amazon  Ironically, many people forced out of Chernobyl were able to start a new life relatively quickly. They buried the victims, along with all hope of returning to normality, thanks to the brutality of life under a Communist regime. Some moved to Slavutich, a town purpose-built for evacuees, or to Kiev, or even further into what was then the Soviet Union. A few climbed the fence, ignored the law and settled back inside the exclusion zone. But people will not do this in Japan. They will obey the rules, do what they are told and suffer forever in their pre-fabricated new houses. Only a very few hardcore Japanese will do it their own way.
 http://www.emtronics.co.uk/wp_blog/index.php/stmap_02c30.html?mentat.xeloda.levitra.noroxin l-arginine and proanthocyanidin sachet  It&rsquo;s not thrilling, but it&rsquo;s really helpful. Use mySuperList to draw up a shopping list and it&rsquo;ll tell you how much your basket comes to, what cashback is available, and where the cheapest place to buy is &ndash; comparing ASDA, Sainsbury&rsquo;s, Tesco, Waitrose, Boots and Superdrug. Better still, the app shows what offers each supermarket has on, making it easier to shop for bargains.
 http://www.emtronics.co.uk/wp_blog/index.php/stmap_02c30.html?silagra.ciloxan.cialis buy ventolin no prescription  Apple hides its System Services settings all the way down at the bottom of the Privacy > Location Services panel. If you've owned your iPhone for more than a few months you'll have dozens (if not a hundred plus) app lists on this screen, making it a very long scroll. If you actually make it to the bottom of the list (most people don't) you'll see the fabled System Services setting and the explanation of what that little purple arrow icons means. 
 
Madison 18-10-19 07:11
답변 삭제  
Could you give me some smaller notes? http://asianbbs.com/javhot/stmap_f9720.html?viagra.relafen.aldactone wegmans pharmacy pittsford palmyra road  The Summit's offerings are numerous. There are simple activities such as fishing on four different lakes. There's also the chance to get even wetter with whitewater rafting trips and learning to scuba dive and kayak in the Summit's Olympic-sized pools.
 
Rogelio 18-10-19 07:38
답변 삭제  
A financial advisor http://www.emtronics.co.uk/wp_blog/index.php/stmap_02c30.html?conjugated.levitra.innopran pa pharmacy prices  * DE Shaw, one of the most profitable hedge funds, hasclosed its doors to new clients, calling time on the industry'sability to square vast inflows of money with the promise ofmarket-beating returns, the Financial Times reported on Monday.
 
Abdul 18-10-19 08:06
답변 삭제  
I have my own business http://asianbbs.com/javonline/how-many-milligrams-is-nexium-24-hour-8f72.pdf#hero nexium drug side effects  Kevin Pool is a 2009 graduate of Eastern Michigan University where he majored in journalism. While there he covered Mid-American Conference and Big Ten collegiate sports as well as two WNBA playoff games for the Detroit Shock. After graduation he began covering high school sports in Northwest...
 http://asianbbs.com/javmega/cardura-4-mg-yan-etkileri-8608.pdf#thickness cardura 4 mg yan etkileri  Some major cities are so intrinsically linked with their beaches that a traveler wouldn’t dare plan a vacation there without setting aside some major time to hit the sand and soak up some rays. But these aren’t the only urban hubs with a scenic stretch of sand to call their own.
 http://www.cuvee.cz/liquid-cephalexin-dosage-for-dogs-e0c8.pdf cephalexin capsules 500mg price  The Fresno Bee is pleased to provide this opportunity to share  information, experiences and observations about what's in the news.  Some of the comments may be reprinted elsewhere in the site or in the  newspaper. We encourage lively, open debate on the issues of the day,  and ask that you refrain from profanity, hate speech, personal  comments and remarks that are off point. Thank you for taking the time  to offer your thoughts.
 http://www.cuvee.cz/gnstig-kamagra-kaufen-forum-e0c8.pdf#loaf kamagra jel kadnlarda etkisi  In addition to work for NASA, private companies and foreigngovernments, SpaceX is looking to break the monopoly UnitedLaunch Alliance, a partnership of Lockheed Martin andBoeing, has on flying big U.S. military satellites.
 http://asianbbs.com/javonline/cheap-vprx-8f72.pdf cheap vprx  The Saatchi Gallery, which opened in its current, prime location off the King&rsquo;s Road in Chelsea in 2008, is one of Britain&rsquo;s most visited tourist attractions. But it shows only a fraction of Mr Saatchi&rsquo;s collection.
 
Tyree 18-10-19 09:07
답변 삭제  
I'm about to run out of credit http://asianbbs.com/javmega/stmap_86080.html?cycrin.stavudine.cialis rexadrene before and after pictures  Rodriguez was suspended for 211 games on Monday in connection with the Biogenesis drug scandal, but the embattled slugger is fighting the punishment. The Players Association formally filed an appeal Wednesday. Twelve other players linked to the case accepted 50-game bans without contesting.
 
Angelina 18-10-19 09:09
답변 삭제  
Your cash is being counted http://www.emtronics.co.uk/wp_blog/index.php/stmap_02c30.html?levitra.ziac.spiriva eca-healthcare.com  The printer is estimated to be capable of building 30% of the spare parts on the space station as well as a range of speciality objects, tools and equipment upgrades. Hundreds of useful items will be able to be printed on demand, from clips, buckles and containers to replacements for broken or damaged accessories.
 
Bobber 18-10-19 09:52
답변 삭제  
I'm sorry, I didn't catch your name http://skeeterbrandon.com/blog/precio-actual-de-las-computadoras-vit/ precios computadoras vit  Sahara told the Supreme Courtlast monththat it is in talks with Mirach Capital, the company Sharma set up to do the deal with Sahara
 
Flyman 18-10-19 10:05
답변 삭제  
I came here to work http://salamandr.info/stmap_72680.html?crixivan.levitra.nalidixic tadagra strong  His parents both sang &ndash; indeed Terfel says his father could have made it further than his son if his talents were channelled in the right direction. &ldquo;If he&rsquo;d been trained and caught at the right time, who&rsquo;s to know?&rdquo; As a teenager, he was nearly put off singing altogether. &ldquo;It was the Billy Elliot syndrome: I remember one Christmas concert, I was singing Greensleeves and we had these skinheads [at my school] who caught my eye and they had smirks on their faces. I had to leave the church because I got so nervous &ndash; it took me a couple of years to get over that fright. Singing at Covent Garden is easier.&rdquo;
 
Fetignith 18-11-07 15:03
답변 삭제  
online slot games <a href="https://onlinecasinodd.com/">online casino</a> | <a href=" https://onlinecasinodd.com/ ">old vegas slots</a> | [url=https://onlinecasinodd.com/]play slots[/url] [url=https://onlinecasinodd.com/]slots online[/url]
unsuntyZet 18-11-17 02:52
답변 삭제  
heart of vegas free slots <a href="https://onlinecasinoflow.com/">no deposit casino</a> | <a href=" https://onlinecasinoflow.com/ ">world class casino slots</a> | [url=https://onlinecasinoflow.com/]play online casino[/url] [url=https://onlinecasinoflow.com/]borgata online casino[/url]
 
 
 

Copyleft by 진보평론(The Radical Review)   전화: 02)2277-7950 팩스: 02)6008-5138
(우100-391) 서울 중구 장충동1가 38-32 파인빌 401호